افزایش وزن در سن بالا احتمالاً ارتباط بین بدنیا آوردن فرزندان و خطردیابت نوع 2 را توضیح می دهد

14 اوت 2019 - مطالعه ای که در 7 اوت به صورت آنلاین در مجله ی Obstetrics & Gynecology منتشر شده است، احتمالاً افزایش وزن در سنین بالا، ارتباط بین بدنیا آوردن فرزندان و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 که در بین زنان یائسه دیده می شود را توضیح می دهد.

دکتر Juhua Luo و همکارانش از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، 136652 زن یائسه (50 تا 79 سال) را که در مطالعه ی Women's Health Initiative  از سال 1993 تا 1998، شرکت داشتند، به مدت 14.2 سال رصد کردند. این گروه از زنان در ابتدای تحقیق به دیابت یا سرطان مبتلا نبودند. برای جمع آوری داده های مربوط به تعداد زایمان و شیردهی آنها از پرسشنامه هایی در ابتدای مطالعه استفاده شد. وقوع دیابت از طریق گزارش افراد شرکت کننده بر اساس تشخیص دیابت توسط پزشک معالج همراه با تجویز انسولین یا سایر داروهای کاهنده ی قند خون، تعیین شد.

محققان در طی پیگیری 18 هزار و 812 مورد دیابت را شناسایی کردند. ارتباطی بین تعداد بیشتر بارداری ها و افزایش خطر ابتلا به دیابت مشاهده شد، در حالی که مدت طولانی تر شیردهی با خطر کمتر دیابت همراه بود. در تجزیه و تحلیل زیرمجموعه ای از این گروه کوهورت (75 هزار و 558 زن با 9 هزار و 110 مورد ابتلا به دیابت) که برای افزایش وزن در سن بالا تنظیم شد، ارتباط بین تعداد بارداری و خطر ابتلا به دیابت از نظر آماری بی معنی شد و با در نظر گرفتن افزایش وزن در سن بالا برای زنان زایمان کرده، دیگر بارداری کمتر از پنج بار با افزایش خطر دیابت همراه نبود، زمانیکه هر کودک حداقل به مدت 5 ماه، با شیر مادر تغذیه می شد.

نویسندگان اظهار داشتند که نتایج این مطالعه ی بزرگ و آینده نگر نشان می دهد كه ارتباط بین تعداد تولدها و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به دلیل افزایش وزن زنان یائسه، از نظر آماری بی معنی شده است.

یکی از نویسندگان روابط مالی خود را با شرکت Merckافشا كرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-adult-weight-gain-link-parity.html